Mediátor képzés

Mediátor

A Mediátor 

A mediáció egy speciális konfliktuskezelési módszer, amelynek lényege, hogy a két fél vitájában, mind a két fél közös beleegyezésével egy semleges harmadik fél (mediátor) jár közben. A mediátor a problémamegoldó folyamat keretében segít tisztázni a konfliktus természetét, segít olyan megoldást találni, amely mind a két fél számára kielégítő.

A közvetítő legfontosabb feladata, hogy a szembenálló felek közötti indulatokat fékezze, a vita kiéleződését megakadályozza, és olyan módon próbálja irányítani a felek megbeszéléseit, hogy az egyes megbeszéléseken a felek lehetőleg nyíltan feltárják igényeiket, tisztázzák azokat a tényeket, körülményeket, amelyek a vita kialakulásához, kiéleződéséhez vezettek, és képessé váljanak a vitás ügy megoldásával összefüggő elvárásaik ismertetésére és értékelésére. Ezáltal a közvetítő segítségével megteremtődik annak lehetősége, hogy a felek végighallgassák egymást, a másik fél érveit megismerve a vitás ügyet a másik fél által ismertetett szempontból is végiggondolják, továbbá elemezzék a másik fél által elmondottakat. Ez pedig elősegíti, hogy a felek közös gondolkodással keressék meg a vitás ügy megoldásának módját, saját felelősségükre kölcsönösen tudjanak javaslatot tenni a mind a kettőjük számára elfogadható megoldás kidolgozására.

A megállapodás

A folyamat eredményeként létrejövő megegyezés egyik legfontosabb eleme, hogy a megállapodás eltérő jogokat és kötelezettségeket is megállapíthat attól, amelyek a feleket a vitás ügy bírósági eljárásban történő tárgyalása során megilletnék. A közvetítés ugyanis a jogok és a kötelezettségek helyett lényegében a szükségletekre és az érdekekre összpontosít, megkísérli megtalálni a megoldást, amely megfelel a felek érdekeinek, így nem szükségszerűen tükrözi a szigorú értelemben vett törvényes jogokat és kötelezettségeket, mivel valójában az igények mögötti érdekekre figyel.

A közvetítés során a közvetítő pártatlan pozícióját veszélyeztető tanácsot nem adhat, nem dönthet a vitás ügyben, hanem csak segíti a feleket a megoldás megtalálásában. Természetesen azonban a közvetítő a feleket az egyes megbeszéléseken tájékoztathatja a vitás ügyhöz kapcsolódó joganyagról, szakmai tényekről, ismeretekről, továbbá felvázolhatja más szavakkal az egyik vagy a másik fél álláspontját. Teheti ezt a közvetítő elsődlegesen annak érdekében, hogy közelebb hozza, értelmezhetővé tegye az egyik félnek a másik fél által elmondottakat, a másik félnek a vitás üggyel összefüggő érveit. A legfontosabb szempontnak azonban azt kell tartani, hogy a közvetítő az egyik fél észrevételeit, javaslatait, továbbá a félnek az ügyben kialakított álláspontját objektíven, befolyásmentesen ismertesse, és ezáltal maradéktalanul megvalósuljon a pártatlanság elve.

A mediátor által lefolytatott közvetítési folyamat bebizonyítja, hogy nem kell fenyegetést, erőszakot alkalmazni egy konfliktushelyzet megoldásában, és így a közvetítés a vita kulturált megoldásának lehetőségét is nyújtja. A megegyezéssel záruló közvetítés befejezését követően a felek között a közvetítés alatt kialakult kapcsolat lehetővé teszi, hogy a továbbiakban is fennmaradjon a közöttük létrejött, egymásra odafigyelő és egymást megértő viszony, amelyeknek alapvetően azokban a folyamatosan fennálló érdekviszonyokban – üzleti kapcsolatokban – van igen jelentős szerepe, amelyek a közvetítői eljárás befejezését követően is fennmaradnak a felek között.

A közvetítés keretében történő vitarendezés megindítása a felek önkéntes elhatározásán alapul, tehát az is a felektől függ, hogy milyen gyorsan juthatnak el a mindkettőjük számára elfogadható megegyezés, megállapodás létrehozásáig. Lényeges szempont az is, hogy sikeres közvetítés esetén a felek megegyezése alapján létrejövő – lehetőség szerint írásban rögzített – megállapodással zárul, a megállapodásban foglaltak végrehajtása csak a felekre tartozik. Mivel a megállapodást a felek önkéntesen vállalták, a teljesítése jelentősen eredményesebb, mint a bírósági eljárásban meghozott határozatok esetében.

Üzleti mediáció

A gazdasági, üzleti mediáció

Segít neked az üzleti partnered és a vállalkozásod közötti, a vállalkozásodon belüli különböző viták, jogviták, konfliktusok megoldásában. Célszerű, hatékony, gyors a törvény által szabályozott eljárás. A vállalkozások közötti együttműködés területén felmerülő érdekfeszültségek megoldására hatékony módszer. A mediátor segítségével jövőorientált, kölcsönös konszenzuson és kompromisszumon alapuló megegyezés jön létre. A mediációs folyamatban a tárgyalás jellegében jelentősen eltér attól, amit az ügyvédek a munkájuk során folytatnak, annak ellenére, hogy a mediáció is magában hordozza a tárgyalás bizonyos elemeit.

A mediáció gyakran sikeres

Ott, ahol a tárgyalások kudarcot vallanak. A mediáció képes áthidalni sok olyan problémát, ami a tárgyalások és megállapodások során adódhat. A tárgyalások szemtől szembe zajlanak, amikor a szemben álló felek egészen közel állnak egymáshoz, nem pedig úgymond kartávolságra, amint az a fentiekben látható. A mediációs folyamatban a feleket valóban meghallgatják, és ezzel kikerülhetik az érzelmi és pszichológiai akadályokat. A mediáció során a felek abban a helyzetben vannak, hogy saját mederben tartják az egyezkedésük folyamatát. A mediátor az igényekre és érdekekre összpontosít – nem pedig a jogokra és a kötelezettségekre, ezzel serkentve a felek közötti együttműködést. Ezzel elősegíti a felek között létrejövő „nyerő-nyerő” egyezséget, amire vágynak, és aminek következtében elégedettek lesznek az eredménnyel. Ami azonban még ennél is fontosabb, a felek elérik saját valódi céljaiknak megfelelő elég jó megállapodást.

A vitában álló felek maguk döntik el, hogy el tudnak-e jutni a megegyezésig, és ennek természetét és feltételeit maguk szabják meg. A mediátor nem kényszerít semmilyen döntést, megegyezést vagy feltételeket a felekre, ezért nem következik be az egyébként elkerülhetetlen „nyertes-vesztes” helyzet, amely általában a peres vagy bírósági eljárásokat jellemzi. A felek ezáltal a megegyezés eredményét teljes mértékben kontrollálják. Megvan a lehetőségük, hogy olyan egyezségre jussanak, amely látszólag talán az egyik félnek igazságtalan, vagy úgyis dönthetnek, hogy nem veszik figyelembe az odavonatkozó törvényeket és más szabályokat. Feltéve, ha ez mind a kettőjük érdekében áll, és a döntés törvényes. A feleknek módjában áll, hogy eldöntsék, egyetértenek-e azzal vagy sem.

Ezáltal a felek megszabadulnak a bíráskodás, ítélkezés nyomasztó légkörétől. Bármikor kivonhatják magukat a mediáció folyamatából, és egészen a megegyezés végső aláírásáig semmi sem köti őket mindabból, ami elhangzik, vagy amit addig jóváhagytak. Azonban amikor már nevüket adták az egyezséghez, az jogilag épp úgy kötelező, mint bármilyen törvényes szerződés vagy bírósági ítélet.

Jelentkezési lap

 

Ellenőrzés

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Newsletter Powered By : XYZScripts.com
%d blogger ezt szereti:

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás